Sunday, September 12, 2010

FITNAH wanita!


والفتنة أشد من القتل / والفتنة أكبر من القتل






"FITNAH itu lebih dahsyat dari pembunuhan" dan "FITNAH itu lebih besar dari pembunuhan" (Surah Al-Baqarah, ayat 191 dan 217)


Fitnah bukanlah satu perkara yang baru, bahkan berlaku sejak zaman silam. Rasulullah shalallahu alaihi wasalam juga tidak sunyi daripada dilanda fitnah yang sengaja dicetuskan musuh Islam antaranya mereka menuduh Rasulullah gila, tukang sihir dan lelaki pemecah-belah masyarakat.


Dalam hadis Rasulullah shalallahu alaihi wasalam daripada Abi Hurairah menerangkan secara jelas pengertian fitnah: "Tahukah kamu apakah memfitnah?" Sahabat berkata: "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." 






Baginda bersabda: "Memfitnah adalah mengatakan sesuatu mengenai saudara (Muslim) ketika tiada yang dia tidak suka." Ditanya: "Wahai Rasulullah, jika kekurangan itu sungguh ada dalam diri seorang Muslim, maka apa yang harus kami katakan?" Baginda menjawab: "Jika apa yang dikatakan itu benar, maka itu adalah mengumpat." (Riwayat Muslim). 


Ada ulama’ menafsirkan penabur fitnah sebagai memakan daging orang mati. Daging manusia yang disiat, digigit dan dikunyah mendatangkan kesakitan dan penderitaan yang amat sangat, begitulah perumpamaan mengumpat dan memfitnah yang menyakitkan hati orang lain. 


Sesungguhnya fitnah adalah perbuatan khianat yang dibenci Allah kerana mengatakan sesuatu tidak benar boleh memporak-perandakan rumah tangga, tercetus perbalahan dan mencemar maruah seseorang.


Dalam sekelip mata juga fitnah boleh menjadikan seorang pemimpin yang handal boleh jatuh, rumah tangga bahagia bergoncang dan berkecai atau orang yang berwatak baik boleh tercemar maruahnya angkara fitnah.



Antara sabda baginda Rasulullah shalallahu alaihi wasalam tentang fitnah:









ستكون فتن القاعد فيها خير من القائم





“Akan berlaku perselisihan dan peperangan, orang yang melihatnya lebih baik dari orang yang menyebabkannya ia berlaku.” (H.R Bukhari dan Muslim)






فاتقوا الدنيا واتقوا النساء فإن أول فتنة بني إسرائيل كانت في النساء





“Maka hendaklah kamu berwaspada terhadap dunia dan waspada terhadap wanita, sesungguhnya fitnah yang mula2 menimpa bani Israel adalah wanita.” (H.R Muslim)






إذا أتاكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه إلا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض





“Apabila datang seorang lelaki yang baik agama dan akhlaknya melamar anak mu maka hendaklah kamu kahwininya dengan anak mu. Kalau tidak, akan berlaku kemungkaran dan kerosakan yang besar di muka bumi.” (H.R Ibnu Majah)





Hari ini, fitnah bukan saja tersebar melalui lisan, bahkan keadaannya lebih meluas iaitu melalui media massa dan internet. Dalam sekelip masa, fitnah boleh tersebar ke seluruh dunia.

Fitnah bukan sahaja boleh dirujuk hanya kepada wanita. Terkadang, fitnah wanita juga boleh tercetus daripada insan yang bernama lelaki. Sepatutnya insan tersebut menjadi pelindung wanita. Namun, malangnya kebanyakan lelaki pada hari ini masih tidak faham akan istilah lelaki pelindung wanita tersebut.


Benarlah Rasulullah shalalallahu alaihi wasalam pernah bersabda dalam hadis yang diriwayatkan Anas bin Malik, Rasulullah shalallahu alaihi wasalam bersabda yang bermaksud: 





“Antara tanda hari kiamat ialah ilmu semakin sedikit dan kejahilan semakin banyak, zina akan berleluasa, wanita semakin ramai dan lelaki [qowwamun] semakin kurang sehingga 50 wanita hanya dilindungi seorang lelaki”. (Bukhari dan Muslim)



Perempuan itu insan, begitu juga lelaki. Dan insan itu sama ada lelaki mahupun perempuan, telah diciptakan Allah daripada bahan yang sama, min nafsin wahidatin. Dalam tafsir al-Manar dengan pembahasan yang panjang lebar, dapat disimpulkan bahawa nafsin wahidatin itu ialah almahiyah wal-haqiqiyah, sesuatu dan hakikat. Kemudian dinyatakan:






"Yakni DIA menciptakan kamu sekalian dari satu jenis hakikat". (Tafsir al-Manar 4: 327)


Dalam hadis shahih disebutkan:





"Sesungguhnya wanita diciptakan dari tulang rusuk. Dan sungguh bagian yang paling bengkok dari tulang rusuk adalah yang paling atasnya. Bila engkau ingin meluruskannya, engkau akan mematahkannya. Dan jika engkau ingin bersenang-senang dengannya, engkau bisa bersenang-senang namun padanya ada kebengkokan.“ (HR. Al-Bukhari no 3331 dan Muslim no. 3632)



“Nasihatilah perempuan dengan cara yang baik! Perempuan itu diciptakan dari tulang rusuk, sementara yang paling bengkok itu bagian teratasnya. Jika engkau bersikap keras meluruskannya, ia akan patah. Tetapi jika engkau membiarkannya, ia akan bengkok selamanya. Maka nasihatilah perempuan dengan cara yang baik!” (H.R Bukhari, Muslim, Ibnu Abi Syaibah, dan Baihaqi)


Surah An-Nisa’ pula dibuka dengan ayat:





"Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), dan (Allah) menciptakan pasangannya (Hawa) dari (diri)nya; dan dari keduanya Allah memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Bertakwalah kepada Allah yang dengan nama-Nya kamu saling meminta, dan (peliharalah) hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu.“ (Surah An-Nisa’, ayat 1)



Ingatlah, dengan menjaga diri kita sekaligus akan menjaga diri setiap individu yang berada di sekeliling kita sama ada individu tersebut adalah insan yang paling dekat dengan kita ataupun tidak, sama ada individu tersebut adalah lelaki mahupun wanita.


Sesungguhnya pendidik yang paling terbaik adalah diri kita sendiri. Dan bahan rujukan yang paling baik dalam mendidik diri adalah al-Quran dan as-Sunnah.


Ibnu al-Qayyim menyatakan, “Berapa banyak orang yang menyengsarakan anak dan buah hatinya di dunia dan akhirat dengan acuh dan tidak mendidiknya serta membantu mereka menumpahkan syahwatnya. Dengan itu, ia menganggap telah memuliakannya padahal ia menghinakannya dan telah memberikan kasih sayangnya padahal ia telah menzaliminya. Sehingga ia kehilangan (kesempatan) memanfaatkan anaknya dan anaknya pun kehilangan bagiannya di dunia dan akhirat. Apabila engkau perhatikan baik-baik kerusakan pada anak-anak maka engkau dapati umumnya dari pihak bapa. (Tuhafatul Maudud Fi Ahkaam al-Maulud hal 242)


Sesungguhnya FITNAH itu bukan sahaja dirujuk kepada kaum wanita. Namun, peringatan tetap peringatan. Beringatlah juga wahai kaum lelaki, sesungguhnya kamu dilahirkan daripada insan yang bernama wanita, setiap daripada kamu mempunyai saudara wanita sama ada saudaramu itu saudara jauh mahupun dekat. Setiap apa yang diperkatakan dan berlaku kepadamu boleh juga terkena tempiasnya kepada saudara wanitamu. 


Maka, jadilah pelindung kepada mereka. Lindungilah mereka daripada fitnah wanita! Jadikanlah mereka wanita syurga. Dan kepada kaum wanita, bantulah dirimu. Jagalah dirimu. Tidakkah kamu ingin jadi salah seorang wanita syurga??

Ya Allah, Jauhi aku dan seluruh saudara se-Islamku daripada segala jenis fitnah. Ameen Ya Robb..






Wida/Casa Lova



1 comment:

  1. nangis la bila bace entry ni kak... banyak sgt dosa hani da wat :(

    ReplyDelete