Tuesday, August 17, 2010

Masihkah Anda Ingat?




Masihkah anda ingat dengan gambar ini?
Gambar hati yang pertama kali penulis paparkan ini ibarat hati setiap insan yang penuh dengan noda-noda dosa dan titik-titik hitam yang tidak lari daripada membuatkan para hati itu terkadang menjadi sakit, sedih, gembira, dan pelbagai lagi perasaan negatif mahupun positif.





Pada kali ini, penulis mengajak semua orang, lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan ini untuk sama-sama menunggu kehadiran malam Lailatul Qadar dan berbuat pelbagai amalan yang dituntut oleh Al-Quran dan As-Sunnah.


Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasalam telah memberi penjelasan kepada sesiapa yang lalai dan tidak memperhatikan malam tersebut, iaitu samalah seperti menghalang dirinya daripada menerima kebaikannya dan ganjarannya.


Berkata para sahabat yang telah dinaungi mereka bulan Ramadhan:

“Sesungguhnya bulan ini telah hadir kepada kamu didalamnya mengandungi malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Sesiapa yang memuliakannya maka beliau akan dimuliakan kebaikan dalam semua perkara. Dan siapa yang tidak memuliakannya maka kebaikannya akan dihalang.” (Riwayat Ibnu Majah dari Hadith Anas, isnad Hassan sebagaimana di dalam Sahih Jaami’ Al-Saghir).


Maka, marilah kita sama-sama membersihkan hati kita untuk menerima kehadiran malam yang lebih baik daripada 1000 bulan ini, justeru membawa kita kepada kehidupan mendatang yang lebih aman dan tenteram disamping Al-Khaliq; Allah Subhanahu Wa Taala dan para makhluk ciptaan-Nya sekalian.

Make it clean from the evil things to get the Barokah from Allah and Syafaat from Rasulullah untill we all meet and live together ever after in Jannatullah. In sya Allah. ^_^


Casa Lova/17 Ogos 2010

No comments:

Post a Comment