Saturday, August 7, 2010

Dengan Izin-NYA





Tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk umat Islam sedunia bertemu denganmu. Wahai Ramadhan. Bulan Ramadhan yang penuh keberkatan pasti menjadi dambaan seluruh umat Islam yang dahagakan kehadiranmu. Umat Rasulullah shalallahu a’laihi wassalam yang sholeh dan taat pasti sudah tidak sabar untuk bertemu denganmu. Namun, dalam beberapa hari, saki baki yang masih tinggal ini, marilah kita sama-sama bermuhasabah diri dengan apa yang telah kita lakukan.

Setiap perkara yang telah dilakukan, sedang dilakukan mahupun akan dilakukan oleh individu pasti meninggalkan kesan dalam kehidupan sehariannya. Setiap saat membawa seribu erti.

Kesedihan, kepedihan, kesakitan dan segala perasaan negatif yang wujud dalam diri pasti menyeksakan individu tersebut. Namun, perasaan tersebut jugalah yang harus disyukuri oleh individu kerana ianya juga merupakan perasaan yang dikurniakan oleh Allah. Bayangkan betapa kasihannya seorang individu yang tidak mempunyai perasaan apa-apa dalam menghadapi kehidupan sehariannya.

Semua perkara yang berlaku adalah dengan izin Al-Khaliq, Allah Yang Maha Kuasa, hatta penulis yang sedang berusaha menaip tulisan ini juga pasti tidak akan mampu dilakukan tanpa izin-Nya.

Yakinlah bahawa setiap perkara yang dilakukan samada perkara atau amalan tersebut baik atau buruk pasti akan mendapat ganjaran disisi Allah. Diharapkan Ramadhan kali ini, kita akan berusaha dalam mengikat hati ke arah pengabdian dan peng-Esa-an kepada Allah dalam mencari keredhaan-Nya. Semoga Ramadhan pada kali ini menjanjikan ganjaran yang cukup istimewa bagi seorang Muslim ke arah mengecapi kecemerlangan hidupnya.

Sabda Rasulullah shalallahu a’laihi wassalam yang bermaksud:

“Sesiapa yang menghidupkan Ramadhan dengan penuh keimanan dan penuh kesedaran (mengharap ganjaran Allah) nescaya akan diampuni baginya dosa-dosa yang lalu.”
(riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sesungguhnya dosa-dosa atau kesalahan yang telah dilakukan terhadap manusia, pastilah kemaafan jua yang dicari supaya para hati menjadi tenang. Berikanlah jua masa kepada individu yang bakal memaafkan supaya hatinya juga mampu mencari ketenangan yang didambakan.

Namun, tiadalah daya bagi individu dalam memohon keampunan atau maghfirah daripada Allah Subhanahu Wa Ta’ala selain berdoa dengan penuh pengharapan daripada Allah jika melakukan perkara-perkara yang dimurkai-Nya.

“Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengampun, yang suka mengampun, maka ampunilah aku.”

“Ya Allah, jadikan sebaik-baik umurku adalah penghujungnya. Dan jadikan sebaik-baik amalku adalah penutupnya. Dan jadikan sebaik-baik hari-hariku adalah hari di mana aku bertemu dengan-Mu Kelak”.

Untuk mendapatkan syurga, ampunan dan dimakbulkan segala doa, marilah kita sama-sama membuat persediaan rapi, pengorbanan yang tidak sedikit dan keberanian dalam menghadapi pelbagai cabaran risiko yang tidak diduga. Diharapkan kehadiran Ramadhan pada kali ini diambil sebagai salah satu peluang dalam menambahbaikkan amal ibadat setiap individu.

Lirik lagu In sya Allah yang didendangkan oleh Maher Zain dibawah telah didedikasikan kepada penulis oleh seorang sahabat yang sangat rapat ketika penulis berada dalam kesedihan dan kepedihan jiwa yang menyeksakan. Dan beliau jugalah yang menjadi pencetus kepada penulis dalam tulisan kali ini. Semoga dengan penghayatan lirik lagu tersebut membawa kita semakin yakin dan beriman dengan segala perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian ini samada baik atau buruk adalah dengan izin Allah Yang Satu. In sya Allah.

“Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti". Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "In sya Allah". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini".” (Surah Al-Kahfi, ayat 23-24).



Maher Zain – In sya Allah

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That you so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

In sya Allah...

In sya Allah you’ll find your way

Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

In sya Allah...

In sya Allah you’ll find your way

In sya Allah...

In sya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ooo... Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way...

In sya Allah...

In sya Allah we’ll find the way
video


wida/Casa Lova


No comments:

Post a Comment