Sunday, January 2, 2011

Gempa bumi di Irbid?!

Kawasan tompok berwarna merah merupakan tempat kejadian & tempat kediaman penulis bersama teman seperjuangan.



LEMBAH UTARA IRBID (2 Januari 2011): PANIK, itulah perasaan yang boleh digambarkan oleh mahasiswa-mahasiswa Malaysia yang mendiami Bandar Irbid ketika mana berlaku gegaran kecil sekitar beberapa saat disini semalam (1 Januari 2011). Kejadian itu berlaku selepas waktu Isyak waktu Jordan, mungkin sekitar 6.30 malam sebab kebetulan penulis melihat jam masa itu.






Menurut sumber berita 'Amon', ketika menghubungi Gabenor Wilayah Irbid, Imad Azzam, beliau berkata: "Saya berasa gegaran berlaku selama beberapa saat. Saya juga menghubungi beberapa kenalan lain yang menetap disekitar dan ternyata mereka juga merasakan hal yang sama.”






Betul ke? Ya Allah, macam tak percaya je. Semasa peristiwa berlaku, penulis sedang mengulangkaji pelajaran (tengah nak khatamkan satu buku subjek fikr masrofi, esok nak exam.huhu..) di atas katil. Kebetulan penulis berseorangan kerana teman sebilik baru sahaja keluar sebentar pergi ke dapur.





Tergamam. Penulis kaku sebentar diatas katil akibat gegaran seolah-olah bermimpi. Masa tu, penulis berdebar tahap apa pun dah tak tahu la, rasa nak terkeluar jantung. Ingatkan ada makhluk ke hantu ke yang gegarkan katil (huhu, penakut juga rupanya selama ni tunjuk ‘macho’ lah kononnya..)




Selepas gegaran berlaku, teman sebilik masuk ke dalam bilik seolah tiada apa yang berlaku. Aduih, penulis fikir mungkin kepala sudah ‘pusing’ lah kot sebab menelaah kitab dari pagi sampai malam. Penulis ambil keputusan mendiamkan diri. Tidak sampai beberapa minit kemudian penulis lihat status sahabat-sahabat Jordan di Facebook menandakan mereka juga merasai gegaran yang sama.




Akhirnya penulis sedar bahawa ianya bukan mimpi. Penulis membaca laporan mengenai gegaran tersebut di sini dan di sini bagi terjemahannya.





Penulis terfikir, bagaimana sekiranya ditakdirkan gempa bumi pada masa itu berlaku menyebabkan kemusnahan. Ya Allah…sesungguhnya Kau Maha Mengetahui segalanya yang kami tidak tahu.




ذلكم خير لكم إن كنتم تعلمون
“Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.” (Surah As-Saff:11)




Semoga kami di’panggil’ dalam keadaan kami telah bertaubat dan beriman kepada-Mu. Jangan lah Kau lalaikan para hati dalam kealpaan dunia.




“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik – derhaka.” (Surah Al-Hasyr:19)






Selain gempa bumi, jordan juga sekarang sedang digeruni dengan kes jangkitan selsema babi penyakit H1N1 yang terus meningkat sehingga hampir kepada 50 orang. Boleh lihat di sini.




Ya Allah. Walau apa pun cabaran dan dugaannya, permudahkanlah segala urusan kami disini. Lindungilah seluruh umat Islam khususnya dan berikanlah hidayah petunjuk-Mu kepada diri dan mereka yang masih alpa dengan kemanisan dunia.




قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَإِلاَّ تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُن مِّنَ الْخَاسِرِينَ



“Nabi Nuh berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada memohon sesuatu yang aku tidak mempunyai pengetahuan mengenainya dan jika Engkau tidak mengampunkan dosaku, dan memberi rahmat kepadaku, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang rugi.” (Surah Hud:47)




Wallahu taala a’lam.




SELAMAT TAHUN BARU MASIHI 2011.




Semoga dengan pertambahan usia bumi membuatkan kita tidak alpa dalam menghitung hari berjumpa dengan-Nya walau hakikat kita tidak mengetahui ‘due date’ nya.






Semoga pertemuan dengan Al-Khaliq dan pertemuan dengan baginda Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasalam menjadi rindu-rinduan setiap saudara se-Islam dan semoga ianya menjadi salah satu azam tahun baru kita.






Kalau ia sudah menjadi azam kita, maka kita pasti akan cuba sedaya-upaya dalam mempersiapkan diri untuk bertemu dengan rindu-rinduan kita. Semoga tahun ini amalan diri dapat dipertingkatkan ke arah yang lebih baik dan terus baik. In sya Allah.





Wida/2 Januari 2011
My sweet home casalova yang sejukkkk macam duduk dalam peti ais.
‘Release’ sekejap sambil mengenang peristiwa gegaran semalam sebelum kembali ber‘uzlah’ menghadap buku Fiqh Muamalat2.
Exam oh exam, semoga dipermudahkan’. pening daa..




2 comments:

  1. jaga diri ye wirda..akak doakan wirda selamat sume kat sana dan boleh study dalam keadaan tenang iAllah
    Study elok2 tau..bittaufiq wannajah

    Exam2 ni, jgn lokek masa dgn Allah juga.. :)

    ReplyDelete
  2. kka eica..insyaAllah.moga semuanya selamat2 je...trima kasih dgn doa2 akk.smoga d mkbulkan-NYA.ameen~~

    Allah bg petunjuklah tu spy xlokek ms dgn-NYA.Subhanallah.mudah-mudahan wda bukan slh seorg drpd yg mudah lupakan-NYA.moga d beri kekuatan :)

    ReplyDelete